Для ідентифікації одержувачів пенсій, які є внутрішньо переміщеними особами (ВПО), та забезпечення виплати їм пенсій виготовляються електронні пенсійні посвідчення.
Наразі виплата пенсій та усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, що призначені ВПО, здійснюється виключно через рахунки та мережу установ ПАТ «Ощадбанк».
Строк дії електронного пенсійного посвідчення встановлюється до трьох років за умови проходження фізичної ідентифікації клієнта в установах Ощадбанку перші 2 рази кожні шість місяців, у подальшому – кожні 12 місяців. Після завершення строку дії картки вона перевипускається за рахунок Ощадбанку.
Права власників електронних пенсійних посвідчень (ЕПП):
Відповідно до Порядку емісії платіжних карток, які одночасно є пенсійним посвідченням, електронне пенсійне посвідчення використовується як платіжна картка до закінчення строку її дії, в тому числі у разі закінчення строку призначення пенсії.
У разі неможливості використання електронного пенсійного посвідчення для оплати товарів у магазинах, потрібно терміново повідомити про це відповідне відділення Ощадбанку, яке буде зобов’язане замінити його.
Перевипуск (заміна) електронного пенсійного посвідчення здійснюється в порядку, визначеному для виготовлення електронного пенсійного посвідчення.
Також, разом з електронним пенсійним посвідченням працівники Ощадбанку зобов’язані видати ВПО інструкцію про його використання.
Відповідно до ст. 55 Закону України «Про банки та банківську діяльність», банкам забороняється в односторонньому порядку змінювати умови укладених з клієнтами договорів, за винятком випадків, встановлених законом.
Відносини між банком та власником платіжної картки при здійсненні розрахунків за кредитною схемою регулюються окремим кредитним договором, який укладається у письмовій формі.
Кредитний договір, укладений з недодержанням письмової форми, є нікчемним, тобто кредитний договір укладений з порушенням письмової форми не підлягає виконанню та не створює ніяких юридичних наслідків.
Зміни до кредитного договору не можуть бути внесені в односторонньому порядку без згоди клієнта.
Можливості електронного пенсійного посвідчення, як платіжної картки:
1. Видача готівки в національній валюті через каси банків та банківські автомати самообслуговування у межах України.
2. Здійснення безготівкових розрахунків за покупки та послуги в торговельних мережах (супермаркетах, аптеках тощо) без комісії.
3. Користування послугою «Мобільні заощадження» з нарахуванням підвищених процентів у гривні на залишок коштів на рахунку.
Наголошуємо, що на сьогодні за електронним пенсійним посвідченням неможливо безпосередньо проводити розрахунки через мережу Інтернет (покупки в Інтернет-магазинах, купівля квитків на сайті Укрзалізниці тощо).
Правила та вимоги користування платіжними картками, яких необхідно дотримуватись кожному держателю платіжної картки:
1. Запам’ятати ПІН-код, а у разі неможливості зберігати його у недоступному для сторонніх осіб місці. (Не тримати його поруч із платіжною карткою або в гаманці).
2. Періодично здійснювати перевірки стану карткового рахунку.
3. Не передавати платіжні картки для проведення операцій іншим особам. Операції необхідно проводити самостійно, щоб уникати можливого копіювання інформації сторонніми особами.
4. Пам’ятати (або забезпечити можливість у будь–який час знайти) номери телефонів банку для можливості термінового сповіщення про втрату/крадіжку платіжної картки.
5. У випадках пограбувань чи інших надзвичайних обставин (зникнення коштів з карткового рахунку за невідомих обставин), пов’язаних із втратою платіжної картки, маєте повідомити правоохоронні органи про заподіяну шкоду та повідомити банк про необхідність блокування платіжної картки.